Langkah Penting Memulakan Perniagaan!

Langkah pertama dalam perniagaan adalah  mesti-mesti dan mesti jalankan penyelidikan! (market research)
 
Apabila memulakan apa jua jenis perniagaan ataupun mencipta produk atau perkhidmatan untuk dijual, langkah pertama saya adalah menjalankan penyelidikan. Soalan yang paling penting saya perlu pastikan mendapat jawapan adalah...
 
"Sekiranya saya menjual produk ini, ditempat ini, pada harga ini, ada tak pembeli?"
 
Seringkali saya melihat seseorang memulakan perniagaan tanpa menyelidik pasaran terlebih dahulu. Terus dapatkan apa sahaja produk yang dijumpa, kemudian, terus cuba menjualnya pada satu harga yang ditetapkan sama ada melalui Internet atau bukan Internet. Cara ini adalah SALAH dan saya tidak syorkan.
 
Dan kesilapan yang paling ketara adalah, tidak menjalankan penyelidikan oleh kerana "menganggap" atau "assume" pasaran dan keuntungan akan menyebelahi perniagaan yang didirikan!
 
Penyelidikan pasaran adalah amat penting untuk memastikan kejayaan sesuatu perniagaan. Saya sering mengambil masa berbulan-bulan untuk penyelidikan perniagaan sebelum memulakan apa sahaja perniagaan.
 
Jangan mulakan perniagaan sekiranya anda tidak menyelidik pasaran anda terlebih dahulu. Menyelidik pasaran adalah aktiviti yang agak membosankan oleh kerana tidak dapat lihat wang masuk! Namun, ianya amat penting untuk jangka masa yang panjang untuk memastikan wang masyuk   
 
*Sekiranya anda ingin ketahui teknik, strategi penting sebelum memulakan perniagaan, sertai open night "Malam Internet dan Media Sosial" pada Khamis ini jam 8malam di Asia eUniversity. Tempat terhad!
 
Irfan Khairi

0 comments:

Post a Comment